کد خبر: 1218617
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
ژاپن هنوز باخت به ایران در جام ملت‌های آسیا را فراموش نکرده است. این را می‌توان از اظهارنظر کاپیتان سابق سامورایی‌ها هفته‌ها بعد از پایان جام ملت‌های آسیا در قطر دریافت
دنیا حیدری

جوان آنلاین: باخت جزئی از زندگی و همچنین فوتبال است. هیچ تیمی در دنیا وجود ندارد که تلخی شکست را نچشیده باشد، اما نوع نگاه به نتیجه رقم خورده در پایان هر بازی است که اهمیت بسیار دارد. این در واقع دلیل اصلی موفقیت تیم‌های صاحب‌سبک در دنیاست، تیمی‌هایی که کره و ژاپن سال‌هاست با الگوبرداری از آن‌ها رویه موفقیت‌آمیزی را در پیش گرفته‌اند. مسیری که امروز کشورهایی، چون عربستان و قطر نیز در پیش گرفته‌اند و انتظار می‌رود فوتبال ایران هم با به دست فراموشی سپردن موفقیت‌های گذشته در این مسیر گام بردارد. 
ژاپن هنوز باخت به ایران در جام ملت‌های آسیا را فراموش نکرده است. این را می‌توان از اظهارنظر کاپیتان سابق سامورایی‌ها هفته‌ها بعد از پایان جام ملت‌های آسیا در قطر دریافت. مایا یوشیدا شکست مقابل ایران را دردناک خوانده و معتقد است که کشورش فرصت ارزشمندی را از دست داده است. اما آنچه اظهارات کاپیتان سابق ژاپن را متمایز می‌کند، دیدگاه متفاوتی است که او به نتیجه رقم خورده مقابل ایران دارد: «برای رسیدن به هدف اصلی خودمان، یعنی قهرمانی در جام جهانی، این اتفاق شاید تجربه‌ای خوب برای بازیکنان جوان باشد. امیدوارم آن‌ها از این شکست درس بگیرند.».
اما با نگاهی دقیق به اظهارات کاپیتان سابق سامورایی‌ها می‌توان دریافت که درس گرفتن از شکست مقابل ایران چیزی است که ژاپن به آن می‌اندیشد، نه صرفاً نتیجه رقم خورده درون مستطیل سبز! در واقع همین چند جمله کوتاه می‌تواند دلیل اصلی موفقیت ژاپن در طول سال‌های اخیر باشد. پرواضح است که سامورایی‌ها برخلاف ایران به جای خوابیدن در باد موفقیت‌ها، به دنبال درس گرفتن از شکست و واکاوی دلایل رقم خوردن آن‌ها هستند و به همین دلیل هم توانستند پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری طی و برای قهرمانی در جام‌جهانی هدف‌گذاری کنند!
بی‌شک شکست پل رسیدن به پیروزی است. البته به شرط آنکه بعد از شکست، قصد و عزمی برای ساخت‌و‌ساز وجود داشته باشد. در آن صورت است که هر شکست نه فقط تجربه‌ای گرانبها خواهد بود که بر ارزش موفقیت‌هایی که رقم خواهد زد نیز می‌افزاید. این همان مسیری است که ژاپن و کشور‌های موفق در فوتبال سال‌هاست که در پیش گرفته‌اند. 


 باختی که سرنوشت کره را تغییر داد
کره نیز سال‌ها قبل در همین مسیر گام برداشت، شاید درست بعد از باخت پرگلی که مقابل ایران متحمل شد. کره هرگز یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های ۱۹۹۶ آسیا را از یاد نبرد، دیداری که با نتیجه تاریخی ۶ بر ۲ به سود ایران خاتمه یافت، باختی که سرنوشت فوتبال این کشور را تغییر داد. در واقع بعد از آن شکست تلخ، کره به جای انکار، توجیه یا حتی زانوی غم بغل گرفتن ترجیح داد به واکاوی دلایل نتیجه رقم خورده بپردازد و با درس گرفتن از آن، مانع از تکرار دوباره نتیجه مشابه شود. هرچند که بعد از آن هم کره مقابل ایران تن به شکست داد، اما نمی‌توان منکر پیشرفت فوتبال این کشور شد، به‌طوری‌که حالا کره یکی از قدرت‌های اصلی قاره آسیا محسوب می‌شود، چراکه بعد از باخت سنگین مقابل ایران به نتیجه رقم خورده به چشم تجربه‌ای گرانبها نگریست و برنامه‌ریزی اصولی برای جبران آن کرد. 


 دیدگاه متفاوت 
در واقع تفاوت دیدگاه، اصلی‌ترین دلیل موفقیت کره و ژاپن طی سال‌های اخیر بوده است. کشور‌هایی که نه با یکی، دو برد آنقدر ذوق‌زده می‌شوند که عنان از کف بدهند و دست از تلاش برای ادامه مسیر موفقیت بردارند و نه با یک باخت چنان سرخورده می‌شوند که دیگر امیدی به ادامه مسیر نداشته باشند. در واقع این کشور‌ها سال‌هاست که با انگیزه گرفتن از برد‌ها و درس گرفتن از باخت‌ها در مسیری گام برداشته‌اند که نه تنها خود را به عنوان دو ابرقدرت در آسیا معرفی کرده‌اند که برنامه‌های قابل توجهی نیز برای مطرح کردن خود در دنیا دارند؛ چیزی فراتر از ترانسفر بازیکنان به کشور‌های اروپایی. 


 نیاز فوتبال ایران
فوتبال ایران، اما نقطه مقابل آن چیزی است که در کره و ژاپن مشاهده می‌شود. هرچند تکرار ناکامی در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بار دیگر نشان داد مسیری که فوتبال ایران در آن گام برمی‌دارد راه درستی نیست و باید تغییر مسیر دهد، اما کوچک‌ترین امیدی به ایجاد این تغییرات وجود ندارد و این اصلی‌ترین تفاوت ایران با کشورهایی، چون کره و ژاپن است. کشور‌هایی که البته طی سال‌های اخیر با اقداماتی که عربستان و قطر انجام دادند در حال بیشتر شدن تعداد آنهاست! در واقع به نظر می‌رسد سایر کشور‌های آسیا نیز همانند کره و ژاپن با تغییر دیدگاه در مسیر موفقیت قدم برمی‌دارند، حال آنکه ایران هنوز هم در خواب برد ۶ بر ۲ مقابل کره و برتری مقابل ژاپن در جام ملت‌های اخیر است. موفقیتی که اگرچه ارزش بالایی داشت، اما پرونده‌اش باید بلافاصله بعد از به صدا درآمدن سوت پایان بازی در قطر بسته می‌شد تا به شکست تلخ مقابل قطر ختم نشود. این ناکامی می‌تواند آخرین تجربه تلخ فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا باشد اگر با تغییر دیدگاه به دنبال واکاوی اصولی و نه شعاری این باخت باشد و با درس گرفتن از آن در مسیر درست گام بردارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار